Kiedy Twój bliski choruje na cukrzycę

PRZYGOTOWANIE WSPÓLNYCH POSIŁKÓW

Chory na cukrzycę musi zmienić dietę na zdrowszą, inaczej znacząco naraża swoje życie i zdrowie. Będzie mu łatwiej, jeżeli wszyscy domownicy będą jedli to samo co on. A przynajmniej będą się starali. Dieta zalecana dla chorego na cukrzycę, to dieta bardzo zdrowa i smaczna. Stosując ją, każdy domownik odniesie z tego korzyść. Jakie są podstawowe zasady diety zdrowej nie tylko dla chorego, ale i dla całej rodziny?


  • Regularność. Najlepiej jest zaplanować 4-6 posiłków dziennie – zawsze o tej samej porze. W ten sposób łatwiej panować nad głodem i chęcią podjadania. Dodatkowo, poprawia się nasze trawienie, bo jemy zaplanowane posiłki o określonych godzinach i nie najadamy się przesadnie w trakcie napadów głodu. Reguluje się też nasz poziom cukru we krwi: czujemy się mniej senni i mamy więcej energii przez cały dzień.
  • Nie jemy śmieci. Wyrzucamy z jadłospisu śmieciowe jedzenie: fast foody, ciastka, cukierki, słodzone napoje, słone przekąski itp. W zasadzie nie jest to żywność, bo nas nie odżywia a „zapycha”, więc nie ma czego żałować. Dodatkowo stanowi zupełnie niepotrzebny element naszego budżetu. W to miejsce lepiej wybrać się do kina, czy do kawiarni na dobrą kawę.
  • Warzywa. Do KAŻDEGO posiłku dodajemy warzywa. Najlepiej surowe i sezonowe. Możemy je jeść praktycznie bez ograniczeń. Warto też podawać je z odrobiną oleju lub oliwy, w ten sposób łatwiej przyswoimy witaminy i substancje spożywcze w nich zawarte.
  • Jesteśmy sprytni i dokonujemy mądrych wyborów. Mamy nieodpartą ochotę na szarlotkę? Nie ma problemu, ale robimy ją sami i słodzimy cukrem brzozowym. Zmiana jest niewyczuwalna w smaku, a zdecydowanie na plus dla naszego zdrowia. Lubimy zjeść słoną przekąskę do meczu lub filmu? Zróbmy popcorn: jest o niebo zdrowszy niż chipsy czy paluszki. Szukajmy też w sieci zdrowszych wersji ulubionych potraw. Jest ich naprawdę wiele i jak się okazuje, wystarczy kilka zmian i swojski schabowy niemal dietetyczny. Tu przykłady [hiperlink]
  • Jedzmy i planujmy. Niekorzystne zarówno dla naszego zdrowia, jak i figury jest niekontrolowane podjadanie. Gdy jesteśmy głodni najczęściej sięgamy po niezdrowe i kaloryczne przekąski. Dieta nie polega na tym, żeby głodować.. Dlatego jeżeli wiemy, że będziemy poza domem dłuższy czas, warto przygotować sobie przekąskę np. kanapkę z pełnoziarnistego pieczywa. W ten sposób, kiedy poczujemy się głodni, będziemy mieli możliwość zjedzenia czegoś zdrowego.


Konsultacja merytoryczna materiałów: Prof. dr hab. n. med. Leszek Czupryniak
Przeczytaj także:
Fakty i mity
Cukrzyca na codzień
Kiedy ktoś z Twoich bliskich choruje na cukrzycę
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie i dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb, korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Pliki te można kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji w stopce, w zakładce Nota prawna.
Rozumiem
;